فارماکولوژی

 


فارماکولولوژی عبارت از مطالعه خواص و تاثیرات داروها و ترکیبات دارویی  طبی بر روی بدن است. داروها مواد شیمیایی  مورد استفاده در تشخیص، درمان وپیشگیری از بیماریها هستند.

اجزا  یک شناسنامه دارویی:

یک شناسنامه دارویی کلیه ویژگیهای دارو را به دست می دهد. به عنوان یک پرسنل زبده اورژانس باید با شناسنامه های دارویی داروهایی کهممکن است ناچار به کارگیری آنها شوید آشنا باشید

ادامه نوشته

دانلود فیلم های آموزشی

برای دانلود روی عنوان های زیر کلیک کنید

 شیوه کار با دستگاه الکترکاردیوگرام

 

شیوه کار با دفیبریلاتور اتوماتیک

تفسیر گازهای خون شریانی

 به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

معيار آپگار چيست ؟

 

معيار آپگار چيست ؟

استفاده از اين معيار، روش ساده و موثريست براي ارزيابي سلامت نوزاد و اينكه آيا نوزاد نياز به تمهيدات درماني سريع دارد يا خير. اين روش سريع، بدون درد و رضايت بخش است.

 

ادامه نوشته

معیار کمای گلاسکو (GCS)

 

 

ژانت و همکارانش در انستیتوی علوم اعصاب دانشگاه گلاسکو، معیاری را جهت تعیین شدت آسیب ضربه ای مغز (traumatic brain injury or tbi) که منجربه اختلالات عملکرد مغز می گردد، مطرح کردند که معیار کمای گلاسکو (glasgow coma scale or gcs) نامیده می شود.

ادامه نوشته

گروه خون

تشخیص گروه خونی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم ی شود و استفاده توام این دو روش بطور جشمگیری از بروز خطاهای تشخیصی می کاهد .

ادامه نوشته

غدد لنفاوی

غدد لنفاوی محل اصلی پاسخ های ایمنی در برابر آنتی ژن های موجود در لنف است . غدد لنفاوی در نواحی مختلف بدن وجود دارد از جمله غدد لنفاوی گردن غدد لنفاوی زیر بغل ٬ کشاله ران و غدد لنفاوی موجود در مزانتر می باشد .

ادامه نوشته

عوامل ایجاد سرطان

 

ایجاد سرطان  (Cancer ) به دو عامل مهم بستگی دارد.

- یک عامل داشتن زمینه ژنتیک افراد ٬ چنانچه استعداد ابتلاء به سرطان در برخی از خانواده ها وجود دارد . در این زمینه ٬ تغییر در برخی از علل ها خاموش شدن ژنهای مهار کننده تقسیم ٬ فعال شدن ژنهای تکثیر خاموش ( انکوژن ) و مکانیسم هایی که منجر به فنا ناپذیری سلول و یا مجموعه ای از عوامل فوق را مطرح می کنند.

- عامل دوم ٬ عامل محیطی و میکرو شیمیایی است که این عامل نیز خود  می تواند به عوامل میکروشیمیایی محیط داخلی بدن ٬ نظیر هورمون ها ٬ سیتوکین ها ٬ مولکول های ناقل پیامهای عصبی و عوامل سرطانزا ی محیط خارجی تقسیم شوند که در گروه اخیر می توان از عوامل شیمیایی سرطانزا عوامل فیزیکی و عوامل عفونی را نام برد.

ادامه نوشته

جفت سر راهی

در حالت عادی طبق شکل جفت در دیواره بالایی رحم قرار گرفته که مزاحمتی جهت خروج نوزاد از رحم ایجاد نمی کند اما در حالت سر راهی ٬ جفت بسیار نزدیک به اوس داخلی بوده و یا روی آنرا می پوشاند ( که باید قبل از زایمان شناسایی شود تا خطری برای مادر و نوزاد در طول زایمان ایجاد نکند ):

ادامه نوشته

انواع واکسن

واکسن ها ( vaccine  )در واقع یا میکروارگانیسم زنده و یا ضعیف شده هستند با حفظ انتی ژن های محافظت کننده  یا مصونیت زای آنها و یا میکروگانیسم کشته شده هستند و یا محصولات آنها و یا واکسن هایی که از طریق تغییرات ژنتیکی  بدست می آیند.

ادامه نوشته

آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس

آپاندیسیت ( التهاب اپاندیس )

آپاندیس ضایعه ای است در ناحیه اینگوئینال که در ربع تحتانی راست شکم بوده و به آن ناحیه مک بورنی می گویند . وظیفه اپاندیس از بین بردن عفونت ها و باکتری های موجود در روده بزرگ می باشد .اگر لومن اپاندیس مسدود شود این ضایعه دچار التهاب میشود که اپاندیسیت نام دارد

ادامه نوشته

اپی‌گلوتیت‌(epiglottitis)

اپی‌گلوتیت‌ عبارت‌ است‌ از یك‌ عفونت‌ ناگهانی‌ و تهدیدكننده‌ زندگی‌ دركودكان‌ كه‌ در اپی‌گلوت‌ روی‌ می‌دهد. اپی‌گلوت‌ یك‌ صفحه‌ بافتی‌ كوچك‌ در عقب‌ گلو است‌ كه‌ از ورودی‌ نای‌ مراقبت‌ به‌ عمل‌ می‌آورد. اپی‌گلوتیت‌ مسری‌ است‌ و اغلب‌ با خروسك‌ (كروپ‌) كه‌ خطر كمتری‌ دارد اشتباه‌ می‌شود. توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ تورم‌ اپی‌گلوت‌ ممكن‌ است‌ در عرض‌ 12 ساعت‌ از شروع‌ بیماری‌ باعث‌ بسته‌ شدن‌ كامل‌ راه‌ هوایی‌ شود، بنابراین‌ بیمار باید فوراً تحت‌ درمان‌ قرار گیرد.

ادامه نوشته

نکات کلی در تزریق خون و فراورده های خونی

پیش از تزریق

 *از وجود درخواست پزشک اطمینان حاصل نمایید

*از دریافت رضایت نامه از بیمار اطمینان حاصل نمایید

*موارد شناسایی بیمار و واحد خون را کنترل نمایید

ادامه نوشته

تامپوناد

مقدار طبیعی مایع داخل پریکاردی بین 15 تا 50 میلی لیتر و فشار داخل آن صفر تا سه میلیمتر جیوه کمتر از فشار جو است و به افزایش فشار داخل فضای پریکاردیال در اثر تجمع مایع به حدی که موجب اختلال فعالیت قلب شود ، تامپوناد قلبی گفته می شود

ادامه نوشته

پانسمان و بانداژ

پانسمان وبانداژ یا باندپیچی

هنگامی که زخم را پانسمان کردیم لازم است این پانسمان را به وسیله بانداژ ثابت نگهداریم. علاوه بر این در مواقعی که می‌خواهیم تکیه گاهی برای عضو صدمه دیده فراهم نماییم , یا حرکت آن را محدود کنیم , عضو را باندپیچی می‌کنیم

                    

ادامه نوشته