مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی
مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک "نیکا" تهران

شنوایی شناسی، گوش حلق وبینی، تجویز سمعک، سنجش شنوایی

نشانه های کاهش شنوایی

امروزه سمعکها تحت تأثیر تحولات شگرف تکنولوژی توانسته اند به خوبی تمامی نیازهای شنیداری افراد کم شنوا را پاسخگو باشند.

سمعکهای جدید بسیار کوچک و ظریف و برخی تقریباً نامرئی اند و بعضی دیگر قابلیت اتصال و ارتباط با سیستمهای مجهز به بلوتوث مانند تلفنهای موبایل و دستگاهای mp3 (بخش موسیقی) را نیز دارا می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصص شنوایی مشورت کنید.

این اطلاعات به منظور تأمین شنوایی مطلوب برای شما گردآوری گشته است.

  • برای بسیاری افراد کم شنوایی به طور طبیعی و در طی پروسه سالمندی رخ می دهد. کاهش شنوایی همچنین می تواند ناشی از علل ژنتیکی، پزشکی، عفونتهای گوشی، بیماری، حوادث یا مواجه طولانی مدت با نویز باشد.

-         پدیده ای شایع

کم شنوایی یکی از شایع ترین اختلالات در تمامی دنیا به شمار می آید که البته در بسیاری موارد به آن توجه لازم معطوف نگردیده است و این امر بسیار تأسف آور است زیرا کم شنوایی و عوارض روحی – روانی آن تا حد قابل توجهی درمان پذیر می باشند.

-         شنیدن بدون درک

کم شنوایی به معنای آن نیست که افراد مبتلا فقط بلندی صداها را کمتر می شنوند بلکه برخی صداها مانند F, th , sh به سختی شنیده می شوند. به همین علت افرادیکه از کم شنوایی رنج می برند اغلب ابراز می کنند که صحبتهای دیگران را می شنوند اما متوجه مفهوم صحبتها نمی شوند.

-         مشکل فراتر از شنوایی ...

با وجود آنکه کم شنوایی غالباً مشکل جسمی ایجاد نمی کند اما عوارض اجتماعی و روانی آن بسیار محرز می باشند. این عوارض شامل محرومیت از ارتباط برقرار کردن با دیگران، انزوای اجتماعی، مشکلات حرفه ای، افسردگی، انزوا و از دست دادن عزت نفس می باشند. کاهش شنوایی در کودکان چنانچه درمان شود در تکامل زبان و گفتار و کسب مهارتهای گفتاری اختلال ایجاد می کند.

نشانه های کم شنوایی

چنانچه شک دارید که مبتلا به کاهش شنوایی هستید، به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا مکرراً از دیگران درخواست می کنید تا صحبتهایشان را تکرار کنند؟
  • آیا صدای رادیو و تلویزیون را نسبت به دیگران با صدای بلندتری گوش می کنید؟
  • آیا در محیطهای پر سروصدا برای فهم مکالمات دیگران دچار مشکل می شوید؟
  • آیا هنگامیکه دیگران با شما صحبت می کنند فکر می کنید آنها در حال زمزمه کردن هستند؟
  • آیا در مکالمات گروهی دچار مشکل می شوید؟
  • آیا در جهت یابی صداها دچار مشکل هستید؟

چنانچه حتی به یکی از سؤالات بالا پاسخ مثبت داده اید ممکن است دچار کاهش شنوایی باشید و بهتر است برای تعیین وضعیت شنوایی خود نزد یک شنوایی شناس بروید تا اقدامات لازم برایتان انجام گیرد.

  • شما تنها نیستید

چنانچه مبتلا به کم شنوایی باشید احتمالاً احساس می کنید تنها هستید و از زندگی لذت کافی را نمی برید. اطرافیان شما هم احتمالاً از وضعیت شما رنج می برند. بهتر است بدانید که شما تنها نیستید. تقریباً 1 نفر از هر 10 نفر مبتلا به درجاتی از کم شنوایی هستند و خوشبختانه 90% این افراد تنها با داشتن سمعک می توانند مشکلات خود را کاملاً برطرف نمایند.

سمعک های امروز متفاوت هستند...

تکنولوژی سمعکها از گذشته تا امروز دستخوش تحولات شگرفی بوده است و در نتیجه توانسته است نیازهای زندگی پر مشغله افراد در حال حاضر پاسخ قابل قبولی بدهد.

سمعکهای امروز بسیار کوچکتر هستند، حتی بعضی سمعکها تقریباً نامرئی اند و برخی از آنها با دیگر وسایل مجهز به سیستم بلوتوث مانند تلفنهای موبایل و دستگاهای mp3 (پخش موسیقی) ارتباط برقرار می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصص شنوایی شناس مشورت نمایید.

این اطلاعات برای تأمین شنوایی بهتر برای شما توسط مرکز زیر تهیه شده است:

  • آیا فکر می کنید دچار کاهش شنوایی شده اید؟
  • یاhttp://itunes.com / apps / u hear

در یونیترون، عمیقاً به افراد مبتلا به کم شنوایی متعهد هستیم. ما با همکاری متخصصان شنوایی به دنبال راهکارهای پیشرفته و مؤثر برای تمامی این افراد هستیم.

  • انتخاب صحیح سمعک بستگی به چند فاکتور دارد:

کم شنوایی شما، ویژگیها و مدل مورد نظر شما و بالاخره شیوه زندگی شما. در حال حاضر سمعکها از نظر مدل ظاهری و از نظر کارکرد بسیار متنوع هستند و در این میان حتماً یک مدل برای شما مناسب خواهد بود.

 

  • پیش انتخاب

به  منظور کمک به شما در انتخاب مدل مناسب سمعک، متخصص شنوایی مواردی را برای شما توضیح خواهد داد:

  • میزان کم شنوایی : تمام مدلهای سمعک و انواع تکنولوژیها برای همه انواع کم شنوای ها مناسب نیستند.
  • آناتومی گوش : بعضی کانالهای گوش بسیار باریک هستند و تقریباً تجویز سمعکهای کاملاً داخل گوشی در آنها غیر ممکن است.
  • شیوه زندگی : محیطهای مختلف شنیداری که به طور روزمره هر فرد تجربه می کند بر انتخاب مدل سمعک مؤثر است.
  • قدرت دست : جایگذاری مدلها ی cross over , ITC , CIC در گوش آسان است ولی احتیاج به قدرت کافی دست دارد و در صورتیکه فرد لرزش دست داشته باشد استفاده از آنها مشکل است.
  • تمایلات شخصی : انتخاب از بین مدلها، رنگها و اندازه های مختلف امری شخصی است.
  • بودجه : سمعکها در طیف قیمتی بسیار زیاد موجود هستند تا هر کس بنا بر بودجه خود انتخاب کند.

 امکان انتخاب برای همه

  •  کاملاً داخل گوشی (CIC) : کاملاً در داخل کانال گوش قرار می گیرد و تقریباً نامرئی است. این مدل برای کاهش شنواییهای ملایم تا متوسط رو به شدید مناسب می باشد.
  •  داخل کانال (ITC) : تقریباً داخل کانال گوش قرار می گیرد. اندازه کمی بزرگتر این مدل امکان گنجاندن اجزاء بیشتری را درون سمعک ایجاد می کند که در مدل CIC امکانپذیر نیست. این مدل برای کاهش شنواییهای ملایم تا متوسط رو به شدید مناسب می باشد.
  • داخل گوشی (ITE) : درون لاله گوش قرار می گیرد و فضای کافی برای گنجاندن امکانات لازم داخل این مدل سمعک موجود است. این مدل برای کاهش شنواییهای ملایم تا شدید مناسب است.
  • پشت گوشی (BTE) : به راحتی در پشت لاله گوش قرار می گیرد و صدا از طریق شلنگ سمعک به قالب که داخل لاله گوش قرار گرفته وارد می شود. این مدل برای کاهش شنواییهای ملایم تا عمیق مناسب است.
  • پشت گوشی کوچک اولترا : در مواردیکه احتیاج به فیتینگ باز (بدون قالب) باشد از این مدل استفاده می شود که صدای بسیار طبیعی را تولید نماید و برای کاهش شنواییهای ملایم تا شدید مناسب است.
  • Cross over: ترکیبی از کارکرد مطلوب تکنولوژیهای پیشرفته و راحتی سمعکهای پشت گوشی کوچک اولترا و با ظاهری تقریباً نامرئی مانند سمعکهای CIC که برای کاهش شنواییهای ملایم تا متوسط رو به شدید مناسب است.

نکاتی در مورد قیمت سمعک

بهبود شنوایی باعث بهبود کیفیت زندگی می شود . بنابراین باید به تهیه سمعک به منزله سرمایه گذاری در زمینه سلامتی نگریست .لازم به یادآوری است عوامل مختلفی در تعیین میزان قیمت سمعک موءثر بوده و سمعک های دیجیتال ،هوشمند و وایرلس( بلوتوث دار) به دلیل برخورداری از تکنولوژی های متنوع ، قیمت های متفاوت دارند و همچنین قیمت سمعک تنها معیار انتخاب آن نبوده و عواملی مانند نوع و میزان کم شنوایی و سن فرد کم شنوا از جمله عوامل موءثر در زمینه انتخاب سمعک مناسب هستند.بنابراین فرد کم شنوا در هنگام خرید سمعک باید دقت داشته باشد که سمعکی را خریداری نماید که به بهترین نحو بتواند نیاز شنوایی وی را مرتفع سازد و قیمت سمعک یکی از عوامل تاثیرگذار است . زیرا هرچه تکنولوژی و امکانات سمعک پیشرفته تر باشد ، قیمت آن افزایش می یابد.

در راستای بهبود خدمت رسانی به افراد کم شنوا ، اکثر بیمه های درمانی بخشی از مبلغ خرید سمعک را به منظور کمک به افراد کم شنوایی که تحت پوشش این بیمه ها هستند ، می پردازند. همچنین سیاست هایی مانند خرید سمعک با اقساط بدون بهره از طرف شرکت ویدکس ایران ، سبب می شود که افراد کم شنوا راحت تر بتوانند سمعکی را که منطبق با نیاز ایشان است را به راحتی تهیه نمایند .


لازم به ذکراست آنچه قیمت سمعک را تعیین می کند فقط کاهش شنوایی نیست مشکلات و عوارض جانبی کاهش شنوایی نظیر پایین آمدن قدرت درک و تشخیص اصوات ، وزوز گوش ، پایین آمدن آستانه تحمل اصوات بلند و مزاحم و بسیاری از عوامل دیگر فردی نیز در این زمینه موثرند چرا که با اضافه شدن هر یک از این موارد سمعک فرد باید مدارات پیشرفته تر و کاملتری را داشته باشد تا بتواند نیاز بیمار را برطرف کند از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی روز نظیر بلوتوث ، ویا بردهای پردازش Dual نانوتکنولوژی و ... همه و همه باعث می شوند که سمعکهای جدید تبدیل به محصول گرانبها شوند.

در حال حاضر حداقل قیمت سمعکهای موجود در بازار به شرح زیر می باشد:

مجدداً تاکید می گردد که قیمتهای فوق الذکر حداقل قیمتهای موجود و در واقع ارزان ترین سمعکهای بازار هستند.( در ضمن با نوسانات ارز قیمتهای سمعک متغیر می باشد.)

تاثیر نوع گارانتی بر قیمت سمعک :

از عوامل بسیار مهم دیگر که برروی قیمت سمعک تاثیر گذار است نوع گارانتی آن می باشد سمعک بدون گارانتی و خدمات بعد از فروش کالائی بی استفاده و بدون کاربرد است چرا که فروش یک سمعک در واقع آغازی برای ارائه خدمات و سرویس بعد از فروش می باشد که نه تنها وقت زیادی را در جلسات مکرر طلب می کند بلکه گاهاً هزینه های زیادی را نیز دارد که بسته به نوع گارانتی و مدت آن بر عهده شرکت توزیع کننده سمعک و ادیولوژیست تجویز کننده سمعک میباشد . جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید قسمت گارانتی سمعک را مطالعه فرمائید.

آیا سمعک گران است ؟

باید اذعان کنیم که سمعک واقعا گران نیست استفاده از علوم و تکنولوژی روز دنیا ،تخصصی بودن دانش تولید آن، فرآیند پیچیده و گاهاً کلافه کننده تنظیم و تجویز آن ، ارائه خدمات بعد از فروش در سطح بسیار مطلوب همه وهمه عواملی هستند که در ارائه یک سمعک به بیمار دخالت دارند.

از سوی دیگر باید در نظر بگیریم که سمعکهای موجود در دنیا در تعداد بسیار کم تولید می شوند که این امر باعث افزایش قیمت آنها می گردد. برای مثال در سال ۲۰۱۱ فقط ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار سمعک در سراسر جهان تولید شده است که با توجه به تنوع مدلها و کارخانه های تولید کننده عدد بسیار پائینی محسوب می گردد.